Obrazki przedstawiające skutki palenia papierosów, których zamieszczanie na paczkach nakazała dyrektywa tytoniowa, miały przekonać palaczy do zerwania z nałogiem. Ten rok jest trzecim z rzędu, w którym sprzedaż legalnych wyrobów tytoniowych rośnie, choć mija już ósmy miesiąc, odkąd na rynku oferowane są papierosy w tego rodzaju opakowaniach - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
Fot. Michał Łepecki / Agencja Gazeta
Jak wynika z najnowszych danych resortu finansów za pierwsze półrocze tego roku, wpływy z akcyzy tytoniowej wyniosły nieco ponad 9 mld zł. Rok wcześniej było to 8,9 mld zł. Eksperci branżowi szacują w tym roku utrzymanie dynamiki sprzedaży osiągniętej w 2016 r. Wówczas Polacy wypalili 34,7 mld sztuk papierosów z banderolą, o 1,3% więcej niż rok wcześniej. Jeśli te prognozy się potwierdzą, legalna sprzedaż przekroczy 35 mld sztuk.
W latach 2012–2013 konsumpcja przekraczała nawet 40 mld sztuk. Jednak w 2014 r. miała miejsce podwyżka podatku akcyzowego. Przyczyniła się do wzrostu cen papierosów średnio o 1,5 zł na paczce, co spowodowało odpływ konsumentów na nielegalny rynek. Obecnie ceny są stabilne.