Rakotwórczy benzen w e-papierosach

W czasie korzystanie z e-papierosów ustawionych na wysoką moc dochodzi do uwalniania dużych ilości rakotwórczych oparów benzenu - dowodzą naukowcy z Portland (USA). Artykuł na ten temat ukazał się na łamach pisma „PLOS ONE” (http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0173055).


Fot. Pixabay.com

Grupa badaczy z Portland State University odkryła, że w e-papierosach ustawionych na wysoką moc wytwarzana jest duża ilość rakotwórczego benzenu. Tymczasem, jak wiadomo, benzen, czyli najprostszy węglowodór aromatyczny, wykazuje silne działanie toksyczne, a także związany jest z rozwojem groźnych chorób, np. białaczki i niewydolności szpiku kostnego.

Autorzy pracy podkreślają, że ilość benzenu emitowanego przez e-papierosy zależy od rodzaju urządzenia. Jednak już jeden e-papieros pracujący na wysokiej mocy, w którym zastosowano płyn zawierający kwas benzoesowy lub benzaldehyd, wytwarza kilka tysięcy razy więcej benzenu niż wynosi jego zawartość w otaczającym nas powietrzu. „Nadal jest to znacznie mniejsza ilość (50-100 razy) niż w przypadku tradycyjnych papierosów, jednak zdecydowanie nie jest znikoma i nie pozostaje bez wpływu na zdrowie i palaczy, i osób niepalących znajdujących się w ich otoczeniu” - mówi prof. James F. Pankow, główny autor badania.

Jak przypomina profesor, w USA benzen został uznany za najsilniejszą, występującą w powietrzu, toksynę o działaniu rakotwórczym. Wykrywany jest on w wielu metropoliach, charakteryzujących się dużym natężeniem ruchu oraz rozwiniętym przemysłem.

Data utworzenia: 16.03.2017
Rakotwórczy benzen w e-papierosachOceń:
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu
    • Michał
      2017-03-17 17:05
      na jakiej mocy były przeprowadzone testy? z jakiego drutu była skręcona grzałka? jaki był opór grzałki? czy był to liquid gotowy czy robiony z bazy i aromatu? Proszę o konkrety.!odpowiedz

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Lekarze odpowiadają na pytania

  • Jak się uchronić przed szkodliwym działaniem zanieczyszczeń powietrza?
    Czy pozostanie w pomieszczeniach chroni nas przed działaniem zanieczyszczeń powietrza? Kto i kiedy może stosować maskę? Posłuchaj wypowiedzi eksperta.
  • Napady kaszlu po przebyciu krztuśca
    Od trzech tygodni choruję na krztusiec, przeszłam antybiotykoterapię. Kaszel w dalszym ciągu się utrzymuje, a wieczorem kaszel się nasila i powoduje duszenie, brak możliwości złapania oddechu, co powoduje panikę, że za moment mogę się udusić. Bardzo proszę o informację, jak należy się zachować w takich momentach, czy są na to jakieś lekarstwa?

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies